Класна
робота
Повторіть
вивчене за посиланням:
ДІЄСЛОВО
(означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити? що
робиться з предметом? у якому стані він перебуває?)
ФОРМИ ДІЄСЛОВА
1. Особове дієслово ( можна визначити особу): сиджу (я), сидів (він).
2. Інфінітив(неозначена форма): сидіти, сісти.
3. Дієприкметник (пит. який?; походить від
дієслова): посаджений.
4. Дієприслівник (що роблячи? що зробивши?): сидячи, посидівши.
5. Безособові форми на -но, -то: посаджено,
забуто.
Початкова форма: інфінітив.
(Письмово)
Тестове завдання 1. Дієсловами є всі слова рядка
А перерахунок, зберіг, капіталізувати
Б заощадивши, капітально, виплатити
В форсувати, замовлений, збалансувати
Г зараховано, домовлені, депозитний
Тестове завдання 2. Установити відповідність між формами дієслова й наведеними прикладами.(письмово)
Форма дієслова
Приклад
1 інфінітив
А працюючи
2 особова форма Б
працюють
3 дієприкметник В працювати
4 дієприслівник Г напрацьовано
Д відпрацьований
СИНТАКСИЧНА РОЛЬ
ДІЄСЛОВА
У реченні дієслово найчастіше виступає присудком, хоча інфінітив може
виступати будь-яким членом речення.
Завдання 1. Підкреслити дієслова як члени речення, назвати
форми.(письмово)
Весняні
води ще не зійли. Жити – Батьківщині служити. Суддя наказав встати підсудному. Дівчина
вирішила прийти до школи вчасно. Не спитавши броду, не лізь у воду. Зверху
бачили широку долину, обставлену горами. Траву висушено вчасно. Вирушаймо на
озеро скупатись. Здійснилася моя мрія побувати в Америці.
Тестове завдання 3. З'ясувати, яким членом речення
виступає виділене дієслово.(письмово)
Мистецтво слухати дано не кожному.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г означення
Д обставина
ПЕРЕХІДНІ ТА
НЕПЕРЕХІДНІ ДІЄСЛОВА
Перехідні: означають дію, що переходить або спрямована на предмет,
що виражений іменником або займенником (налити
води, виконувати вправи, не читати книгу).
Предмет, на який спрямована дія,
звичайно стоїть:
1. у Зн. відм. без прийменника
Наприклад: Ніч обгорнула біленькі
хати.
2. у Р.
відм., якщо:
- перед дієсловом є заперечна частка не
Наприклад: Учень не виконав завдання.
-
дія переходить не на весь
предмет, а лише на його частину
Наприклад: Максим привіз піску із закинутого кар′єра.
Неперехідні: означають
дію, що прямо не переходить на предмет . Такі дієслова не вимагають додатка.
Наприклад: Роки
одсіяли, одгули громи. Прийти пізно.
До неперехідних дієслів належать також всі дієслова з суфіксом -ся(-сь).
Наприклад: Вітатися при
зустрічі. Сміятись Анні не довелося.
! Деякі дієслова можуть
бути як перехідними, так і неперехідними.
зустрічати друзів зустрічатися
з друзями
шити
плаття шити голкою
Завдання
2. Визначити перехідні та неперехідні дієслова.
І прийде час, коли без тривоги
перекуєш на молоти мечі. Ми розвіяли хмари похмурі, щоб над нами сіяла блакить
. Світить сонце для нас над землею, даль шумує. Я люблю, коли в листя зелене дерева
одягає весна, і під вітром хитаються клени, і співає гуртом дітвора .(виписати
дієслова)
Завдання 3. Скласти
словосполучення, у яких подані дієслова виступали б як перехідні і як
неперехідні.
Мазати
_____________________________________________________
Пити
_____________________________________________________
Варити
_____________________________________________________
Шити
_____________________________________________________
Тестове завдання 4. Перехідне дієслово є в реченні.(письмово)
А У верховіттях вітер колобродить.
Б Сумує стежка дичками внатрус.
В Різьбить печаль свої дереворити.
Г Фанерні журавлі не полетять у
вирій.
МОРФОЛОГІЧНІ
ОЗНАКИ ДІЄСЛОВА
1. ВИДИ ДІЄСЛІВ
Дієслова доконаного виду означають завершену дію і відповідають
на питання що зробити?
що зробив? що зроблю?
Дієслова недоконаного виду означають незавершену дію і
відповідають на питання що
робити? що роблю? що буду робити?
Тестове завдання 5. Усі дієслова доконаного виду.(письмово)
А підмінити, писати,
розкидати
Б сказати, скласти, проймати
В передати, говорити, скоротити
Г вивчити, зібрати, вдуматися
2. СПОСОБИ ДІЄСЛІВ
Дієслова можуть
вживатися у дійсному,
умовному чи наказовому способі.
Дійсний спосіб: дія відбувалася, відбувається чи буде відбуватися
(дієслова змінюються за часами): ходив, люблю, одягатимеш.
Дієслова дійсного
способу (грав- граю- гратиму) і можуть вживатися із заперечною часткою не (не ходитиму, не гріє, не
називатиму).
Умовний спосіб: дія бажана або можлива за певних умов: полетів би,
казала б.
Наказовий спосіб: дієслово
через наказ, прохання, побажання чи пораду закликає до виконання дії: приходь,
навчайся, привітай.
Для того, що б
передати наказ або прохання у 3-й особі, вживаються частки хай (нехай) : хай
працюють; нехай завжди буде сонце.
Завдання
4. Знайти в реченнях дієслова, визначити спосіб.
Веди мене, дорого правоти, як не мені,
дай іншому дійти на тихі води і на ясні зорі. Тяжкими гронами висять набої, аж повгинались плечі вояків. Впаде команда
- й вирушить на гори велике військо сонця і землі. Любімо сонце і життя,
радіймо квітам і теплу. Як би я тепер хотіла у мале човенце сісти! Якби мені
черевики, то пішла б я на музики.
Дієслова можуть
вживатися у минулому,
теперішньому чи майбутньому часі.
Завдання 5. Визначити час дієслів. (письмово)
Входив,
згадаю, знає, утворювала, зловлю, дарує, мовчала, з'єднує, знайшов, уміє,
перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, боротимусь, побачу.
ДІЄВІДМІНИ
ДІЄСЛІВ
І дієвідміна :
1. У 3-ій особі
множини -уть- (-ють-):
везуть,
читають.
2. У 2-ій особі
однини -е (-є): везеш, читаєш.
ІІ дієвідміна:
1. У 3-ій особі
множини -ать- (-ять-): кричать,
стоять.
2. У 2-ій особі
однини -и(-ї): кричиш, стоїш.
Завдання 6. Визначити
дієвідміну.(письмово)
Полоти, бороти, стояти, сушити, ходити, колоти, бити, лити, берегти, варити, могти, нести, солити, пекти, лазити, шити,
білити, кричати, косити, співати, лежати, клеїти.
ПРАВОПИС -ТЬСЯ, -ШСЯ В
КІНЦІ ДІЄСЛІВ
В українській мові
в буквосполученні -ться в дієсловах завжди пишеться м′який знак: перегукуються, тримаються.
Буквосполучення
-шся пишеться без м′якого знака: зберешся, домовишся.
Замість крапок вставити,
де потрібно, м’який знак.
Не журис.. , коли недоля в
край чужий тебе закине. Ах, скільки струн в душі дзвенит.. ! На розпутті кобзар
сидит.. та на кобзі грає. Ти знаєш.. , що ти – людина. Ти знаєш.. про це чи ні?
Сміют..ся, плачут.. солов’ї і б’ют.. піснями в груди.
Домашнє завдання:
НЕ
З ДІЄСЛОВАМИ
Окремо:
Частка не
з дієсловом завжди пишеться окремо: не прочитав, не з'ясувала.
Разом:
1. Коли
слово без не не вживається: непокоїться,
незчутися.
2. У
префіксі недо-, який вказує на неповноту дії: недочув, недобачає.
Завдання
8. Розкрити дужки.
.
(Не)кажи - (не)вмію, а кажи - навчусь! У чужому оці й порошинку бачить, а в своєму
і сучка (не)добачає Сьогоднішньої роботи на завтра (не)відкладай. Коли
(не)тямиш, то й (не)берися. Сам (не)зчувся, як здоров'я позбувся. (Не)дочув
глухий, що (не)добачив сліпий, як утікав кривий. (Не)досолить - (не)доїсть.
Запам′ятати
написання дієслів!
Нездужати (хворіти) – не здужати (не змогти).
Неславити (ганьбити) – не славити (не прославляти).
Непокоїтися (турбуватися) – не покоїтися (не бути похованим).
Розкрити
дужки.
Щось,
здається мені, ви ніби (не)здужаєте? Рук (не)здужаю підняти, бо не їла й не пила. Глухо зітхали
хвилі, чайки (не)покоїлись над озером. Сумно усвідомлювати, що (не)покоїться
видатний український кінорежисер Олександр Довженко в рідній землі.
(Не)славити треба ледарів, а не чесних людей.
Працюють люди чесно, і як (не)славити їх за це?
Комментариев нет:
Отправить комментарий