Дієслово


Класна робота
Повторіть вивчене за посиланням:
ДІЄСЛОВО
(означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити? що робиться з предметом? у якому стані він перебуває?)

ФОРМИ ДІЄСЛОВА
1. Особове дієслово ( можна визначити особу): сиджу (я), сидів (він).
2. Інфінітив(неозначена форма): сидіти, сісти.
3. Дієприкметник (пит. який?; походить від дієслова): посаджений.
4. Дієприслівник (що роблячи? що зробивши?): сидячи, посидівши.
5. Безособові форми на -но, -то: посаджено, забуто.

Початкова форма: інфінітив.
(Письмово)

Тестове завдання 1. Дієсловами є всі слова рядка
А перерахунок, зберіг, капіталізувати
Б заощадивши, капітально, виплатити
В форсувати, замовлений, збалансувати
Г зараховано, домовлені, депозитний

Тестове завдання 2. Установити відповідність між формами дієслова й наведеними прикладами.(письмово)
Форма дієслова                                            Приклад
1 інфінітив                                                     А працюючи
2 особова форма                                            Б працюють
3 дієприкметник                                            В працювати
4 дієприслівник                                             Г напрацьовано
                                                                        Д відпрацьований



СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ДІЄСЛОВА

У реченні дієслово найчастіше виступає присудком, хоча інфінітив може виступати будь-яким членом речення.

Завдання 1. Підкреслити дієслова як члени речення, назвати форми.(письмово)
Весняні води ще не зійли. Жити – Батьківщині служити. Суддя наказав встати підсудному. Дівчина вирішила прийти до школи вчасно. Не спитавши броду, не лізь у воду. Зверху бачили широку долину, обставлену горами. Траву висушено вчасно. Вирушаймо на озеро скупатись. Здійснилася моя мрія побувати в Америці.
Тестове завдання 3. З'ясувати, яким членом речення виступає виділене дієслово.(письмово)
Мистецтво слухати дано не кожному.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г означення
Д обставина



ПЕРЕХІДНІ ТА НЕПЕРЕХІДНІ ДІЄСЛОВА

Перехідні: означають дію, що переходить або спрямована на предмет, що виражений іменником або займенником (налити води, виконувати вправи, не читати книгу).

Предмет, на який спрямована дія,
звичайно стоїть:
 1. у Зн. відм. без прийменника
Наприклад: Ніч обгорнула біленькі хати.
 2. у Р. відм., якщо:
 - перед дієсловом є заперечна частка не
Наприклад: Учень не виконав завдання.
-         дія переходить не на весь предмет, а лише на його частину
Наприклад: Максим привіз піску  із закинутого кар′єра.

Неперехідні: означають дію, що прямо не переходить на предмет . Такі дієслова не вимагають додатка.
Наприклад: Роки одсіяли, одгули громи. Прийти пізно.
До неперехідних дієслів належать також всі дієслова з суфіксом   -ся(-сь).
Наприклад: Вітатися при зустрічі. Сміятись  Анні не довелося.

! Деякі дієслова можуть бути як перехідними, так і неперехідними.

    зустрічати друзів                              зустрічатися з друзями
       шити плаття                                            шити голкою

Завдання 2. Визначити перехідні та неперехідні дієслова.
І прийде час, коли без тривоги перекуєш на молоти мечі. Ми розвіяли хмари похмурі, щоб над нами сіяла блакить . Світить сонце для нас над землею, даль шумує. Я люблю, коли в листя зелене дерева одягає весна, і під вітром хитаються клени, і співає гуртом дітвора .(виписати дієслова)
Завдання 3. Скласти словосполучення, у яких подані дієслова виступали б як перехідні і як неперехідні.
Мазати _____________________________________________________
Пити _____________________________________________________
Варити _____________________________________________________
Шити _____________________________________________________
Тестове завдання 4. Перехідне дієслово є в реченні.(письмово)
А У верховіттях вітер колобродить.
Б Сумує стежка дичками внатрус.
В Різьбить печаль свої дереворити.
Г Фанерні журавлі не полетять у вирій.


МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ДІЄСЛОВА


1. ВИДИ ДІЄСЛІВ
Дієслова доконаного виду означають завершену дію і відповідають на питання що зробити? що зробив? що зроблю?
Дієслова недоконаного виду означають незавершену дію і відповідають на питання що робити? що роблю? що буду робити?


Тестове завдання 5. Усі дієслова доконаного виду.(письмово)
А підмінити, писати, розкидати
Б сказати, скласти, проймати
В передати, говорити, скоротити
Г вивчити, зібрати, вдуматися


2. СПОСОБИ ДІЄСЛІВ
Дієслова можуть вживатися у дійсному, умовному чи наказовому способі. 
Дійсний спосіб: дія відбувалася, відбувається чи буде відбуватися (дієслова змінюються за часами): ходив, люблю, одягатимеш.
Дієслова дійсного способу (грав- граю- гратиму) і можуть вживатися із заперечною часткою не (не ходитиму, не гріє, не називатиму).
Умовний спосіб: дія бажана або можлива за певних умов: полетів би, казала б.
Наказовий спосіб: дієслово через наказ, прохання, побажання чи пораду закликає до виконання дії: приходь, навчайся, привітай.
Для того, що б передати наказ або прохання у 3-й особі, вживаються частки хай (нехай) : хай працюють; нехай завжди буде сонце.

Завдання 4. Знайти в реченнях дієслова, визначити спосіб.
Веди мене, дорого правоти, як не мені, дай іншому дійти на тихі води і на ясні зорі. Тяжкими гронами висять набої, аж повгинались плечі вояків. Впаде команда - й вирушить на гори велике військо сонця і землі. Любімо сонце і життя, радіймо квітам і теплу. Як би я тепер хотіла у мале човенце сісти! Якби мені черевики, то пішла б я на музики.

Дієслова можуть вживатися у минулому, теперішньому чи майбутньому часі. 
Завдання 5. Визначити час дієслів. (письмово)
Входив, згадаю, знає, утворювала, зловлю, дарує, мовчала, з'єднує, знайшов, уміє, перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, боротимусь, побачу.


ДІЄВІДМІНИ ДІЄСЛІВ
  


          І дієвідміна :                                                 

1. У 3-ій особі множини                    -уть- (-ють-): везуть, читають.
2. У 2-ій особі однини -е (-є): везеш, читаєш.
          ІІ дієвідміна:

1. У 3-ій особі множини         -ать- (-ять-): кричать, стоять.
2. У 2-ій особі однини -и(-ї): кричиш, стоїш.




Завдання 6. Визначити дієвідміну.(письмово)
Полоти, бороти, стояти, сушити, ходити,  колоти, бити, лити,  берегти, варити,  могти, нести, солити, пекти, лазити, шити, білити, кричати, косити, співати, лежати, клеїти.
ПРАВОПИС -ТЬСЯ, -ШСЯ В КІНЦІ ДІЄСЛІВ
В українській мові в буквосполученні -ться в дієсловах завжди пишеться м′який знак: перегукуються, тримаються.
Буквосполучення -шся пишеться без м′якого знака: зберешся, домовишся.

Замість крапок вставити, де потрібно, м’який знак.
Не журис.. , коли недоля в край чужий тебе закине. Ах, скільки струн в душі дзвенит.. ! На розпутті кобзар сидит.. та на кобзі грає. Ти знаєш.. , що ти – людина. Ти знаєш.. про це чи ні? Смі­ют..ся, плачут.. солов’ї і б’ют..  піснями в груди.
Домашнє завдання:
НЕ З ДІЄСЛОВАМИ
Окремо:
Частка не з дієсловом завжди пишеться окремо: не прочитав, не з'ясувала.
Разом:
1. Коли слово без не не вживається: непокоїться, незчутися.
2. У префіксі недо-, який вказує на неповноту дії: недочув, недобачає.



Завдання 8. Розкрити дужки.
. (Не)кажи - (не)вмію, а кажи - навчусь! У чужому оці й порошинку бачить, а в своєму і сучка (не)добачає Сьогоднішньої роботи на завтра (не)відкладай. Коли (не)тямиш, то й (не)берися. Сам (не)зчувся, як здоров'я позбувся. (Не)дочув глухий, що (не)добачив сліпий, як утікав кривий. (Не)досолить - (не)доїсть.
Запам′ятати написання дієслів!
Нездужати (хворіти) – не здужати (не змогти).
Неславити (ганьбити) – не славити (не прославляти).
Непокоїтися (турбуватися) – не покоїтися (не бути похованим).

Розкрити дужки.
Щось, здається мені, ви ніби (не)здужаєте? Рук (не)здужаю  підняти, бо не їла й не пила. Глухо зітхали хвилі, чайки (не)покоїлись над озером. Сумно усвідомлювати, що (не)покоїться видатний український кінорежисер Олександр Довженко в рідній землі. (Не)славити  треба ледарів, а не чесних людей. Працюють люди чесно, і як (не)славити їх за це?
















Комментариев нет:

Отправить комментарий

Вітаю на моєму блозі!💗 Завдання для дистанційного навчання будуть оновлюватися два рази на тиждень. У презентаціях подані практичні завда...